Gynaecomastie - Chirurgen Sint-truiden - Chirurgen in het Sint-Trudo Ziekenhuis te Sint Truiden

Gynaecomastie - Chirurgen Sint-truiden

Zowel jongens als meisjes worden geboren met klierschijfjes achter de tepels. Bij jongens verdwijnen deze met de tijd.
Tijdens de babyjaren, puberteit en middelbare leeftijd kunnen de borstklieren fysiologisch zwellen bij de man, hetgeen normaal is.
Het kan één of beide borstklieren betreffen.
Opzetting van deze borstklieren kan ook door: bijwerking van medicijnen, lever- of nierziekten, gebruik van hormonen, hormoonproducerende tumoren van de teelballen of luchtwegen en bij borstkanker.
Meestal wordt echter geen oorzaak van gynaecomastie gevonden.

Voornamelijk klinisch onderzoek zo nodig aangevuld met bloedname, echografie van de borstklier, testikels of lever en röntgenfoto van de longen.

Indien U medicatie neemt ( bv. Bloedverdunners, … ) of allergisch bent voor pleisters, jodium, antibiotica, … is het belangrijk dat U dit meldt aan de chirurg / anesthesist.
Het is belangrijk dat de plaats van operatie onthaard en zuiver is.
Denk aan losse kledij. Soms moet er een dik verband aangelegd worden.
Juwelen en sieraden kunnen onveilig zijn en moeten verwijderd worden. U laat ze best thuis.
Denk eraan dat U begeleiding heeft na de ingreep. Na narcose is het niet toegestaan om zelf te rijden.

Nabloeding, opstapeling van wondvocht.
Wondinfectie.
Intrekken en/of misvorming van de tepel.

Als U goed wakker bent en er zich geen problemen voordoen, mag U het ziekenhuis verlaten. U krijgt pijnstilling mee.
De huisarts dient 10 dagen na de operatie de hechtingen te verwijderen. Bij ophoping van wondvocht ( seroom ) onder de tepel dient deze via een naald weggezogen te worden.
Indien deze vochtopstapeling te veel spanning onder de wonde veroorzaakt dreigt de wonde open te vallen.
Dit geeft een vervelende open wonde die dagelijks verzorgd moet worden door de thuisverpleging. Dit aanprikken moet soms een paar keer herhaald worden.

Heeft U na het lezen van deze website nog vragen, stel ze dan gerust aan Uw behandelend chirurg of huisarts. Wanneer er zich problemen voordoen na de operatie, neem dan contact op met de chirurg, spoedgevallen of de huisarts.