liesbreuk bij kind - Chirurgen Sint-truiden - Chirurgen in het Sint-Trudo Ziekenhuis te Sint Truiden

liesbreuk bij kind - Chirurgen Sint-truiden

- Tijdens de ontwikkeling in de baarmoeder zal bij de jongen de teelbal met de zaadleider van uit de buikholte afzakken in de balzak.
  Bij de meisjes bestaat er ipv een zaadleider een ophangband van de baarmoeder.
  Normaal moet het kanaal dat hierbij ontstaat ( uitstulping van het buikvlies ) dichtgroeien en verdwijnen.
  Indien dit kanaal niet volledig dichtgroeit met opstapeling van vocht in een gedeelte van dit kanaal ontstaat een waterbreuk ( hydrocoele ).
  Als dit kanaal volledig open blijft kunnen organen zoals darm, eierstok of vetschort in deze uitstulping afzakken.
  Men spreekt dan van een aangeboren liesbreuk. Dit kanaal kan zich nog spontaan sluiten tot de leeftijd van ca. 3 jaar.
- Een liesbreuk komt vaker voor bij jongens dan bij meisjes.
- Men ziet een zwelling thv van één of beide liezen, die vooral goed te zien is bij hoesten, persen of huilen.
  Deze zwelling is wegdrukbaar. Indien de breuk niet kan teruggeduwd worden en pijnlijk is en het kind misselijk is en braakt spreekt men van een ingeklemde breuk.
  Bij inklemmen is er gevaar op afsterven van de inhoud en dient de breuk dringend hersteld te worden.

De behandeling is altijd operatief, onder volledige narcose en kan in dagopname op de dienst Pediatrie
- Er wordt een kleine snede gemaakt thv de aangetaste lies.
  De breukzak wordt vrijgemaakt, geledigd, afgebonden en verwijderd.
  Bij een waterbreuk wordt het vlies dat het vocht omvat verwijderd.
- Complicaties: bloeding, wondinfectie, terugkomen van de breuk. Vaak treedt aan de andere zijde eveneens een  breuk op.
- Voorbereiding: als uw kind medicatie gebruikt of allergisch is voor pleisters, jodium, etc. , is het belangrijk dat u dit meldt aan de chirurg/anesthesist.
  Het kind moet nuchter zijn. Juwelen en sieraden laat u best thuis.

Uw kind kan naar huis als het goed wakker is, op eigen benen kan staan, de pijn onder controle is met klassieke pijnstillers ( siroop, pilletjes of suppo’s ),
  drinken en eten geen probleem is, kan plassen en er geen complicaties zijn.
- Volwassenen leggen we de eerste tien dagen rust- en hefverbod op. Dat is niet mogelijk bij kinderen.
  De kinderen voelen meestal zelf aan wat kan en niet kan. Meestal kunnen ze spoedig terug naar school.
  Sporten wordt wel afgeraden in de eerste twee weken.
- Pijn kan verlicht worden met paracetamol suppo’s of siroop.
- Lichte koorts na de ingreep ( < 38.5 ° C. ) is aanvaardbaar.
- De wonde is bedekt met een plastic verband of een lijmlaagje. Daar mag het kind mee onder de douche, maar niet in bad noch zwemmen.
-Indien hechtingen zichtbaar zijn dienen deze bij de huisarts verwijderd te worden dag 8 tot 10 na de ingreep.
- Wij zien uw kind graag terug op onze controle raadpleging 4 weken na de ingreep, of sneller igv problemen.

Druk op onderstaande foto om deze groter te maken