hidradenitis - Chirurgen Sint-truiden - Chirurgen in het Sint-Trudo Ziekenhuis te Sint Truiden

hidradenitis - Chirurgen Sint-truiden

Over het gehele lichaam zijn zweetklieren en haarfollikels terug te vinden. We vinden ze in hogere concentratie in de oksels, de liezen en rond de aars.
Het zijn vooral in deze zones dat we ontstekingen zien van de haarfollikels, hidradenitis genaamd.
Deze aandoening kan erg vervelend zijn, met abces- en/of fistelvorming.
De zone van ontsteking kan beperkt zijn, maar soms ook uitbreiden naar een breder gebied.
Antibiotica kan het proces vaak afkoelen maar bij aanslepende klachten, abcedatie of fistelvorming is vaak het heelkundig
verwijderen van de aangetaste zone de enige goede oplossing.

Leefregels:
Goede dagelijkse lichaamshygiëne met bijzondere aandacht voor liezen en oksels
- Wassen met betadinezeep
- Dep de gebieden na het wassen goed droog
- Mijd strakzittende of schurende kleding ( boxershort, … )
- Gebruik alleen deodorant zonder transpiratieremmer
- Overgewicht kan een negatief beïnvloedende factor zijn
- Stop met roken (!)
- Het scheren van oksels en liezen zou hidradenitis in de hand werken

Antibiotica: bij een lichte vorm van hidradenitis kan antibiotica het proces voldoende afkoelen.
  Herval is echter frequent. Bij aanslepende ontstekingen of ontwikkelen van verwikkelingen is een operatieve ingreep wenselijk.

Humira® (Adalimumab): Behandeling met Humira® onder strikte voorwaarden, na een therapie van 4 maanden met antibiotica,
   enkel onder voorschrift van een dermatoloog.
   Wij hebben een samenwerking met dr. Tine Decraene, dermatoloog : www.dermatology.be

Indien het te verwijderen gebied beperkt is kan dit onder lokale verdoving uitgevoerd worden in het Polyklinisch
  Operatiekwartier. Indien een abces ( ettercollectie ) zich gevormd heeft, dient deze eerst ingesneden te worden (gedraineerd)
  om de etter te laten afvloeien. Na genezing of afkoelen dient het restletsel evt. chirurgisch verwijderd te worden om herval te
  voorkomen.
- Indien de letsels zeer uitgebreid zijn of  op meerdere plaatsen voorkomen is het soms aangenamer om de ingreep uit te
  voeren onder narcose in het dagziekenhuis.
- Indien de wonde zuiver is kan ze gesloten worden. Bij besmetting wordt de wonde opengelaten en dient deze zelf dicht te
  groeien. Dat duurt dan uiteraard langer. De wonde moet dan dagelijks verzorgd worden.

- Indien U medicatie neemt ( bv. Bloedverdunners, … ) of allergisch bent voor pleisters, jodium, antibiotica,
  … is het belangrijk dat U dit meldt aan de chirurg / anesthesist.
- Het is belangrijk dat de plaats van operatie onthaard en zuiver is.
- Denk aan losse kledij. Soms moet er een dik verband aangelegd worden.
- Juwelen en sieraden kunnen onveilig zijn en moeten verwijderd worden. U laat ze best thuis.
- Denk eraan dat U begeleiding heeft na de ingreep. Na narcose is het niet toegestaan om zelf te rijden.

De meest voorkomende problemen zijn wondinfectie en loslating, bloeding en herval op de zelfde of een andere plaats.
Overal waar U zweetklieren hebt ( oksels, liezen, … ) kunt U dit probleem ontwikkelen.

De lokale verdoving is na enkele uren uitgewerkt. Het is aangeraden reeds voor de ingreep een pijnstiller in te nemen zodat U pijnarm bent zodra de verdoving uitgewerkt is.
Indien de wonde werd opengelaten dient deze dagelijks verzorgd te worden. U mag douchen of baden vlak voordat de wonde verzorgd wordt.
Indien de wonde werd gehecht dienen de hechtingen 8 – 10 dagen na de ingreep verwijderd te worden door de huisarts.
Indien de wonde geïnfecteerd geraakt dienen de hechtingen vroegtijdig verwijderd te worden en dient zo nodig antibiotica opgestart te worden.
Wellicht dient de wonde dan ook dagelijks verzorgd te worden.

Website patiëntenvereniging: in wording - wordt spoedig verwacht.