littekenbreuk - Chirurgen Sint-truiden - Chirurgen in het Sint-Trudo Ziekenhuis te Sint Truiden

littekenbreuk - Chirurgen Sint-truiden

Een breuk of hernia is een uitstulping van het buikvlies door een zwakke plek of opening in de buikwand.
De breukpoort is het defect in de buikwand en ontstaat door verzwakking van de bindweefsellagen.
Bij een littekenbreuk of eventratie is er een verzwakking opgetreden tgv een voorgaande operatie.

De kans op een littekenbreuk vergroot bij toename in gewicht, roken op zich, veel persen ( obstipatie, prostaatlijden ), veel hoesten ( roken, longlijden ), zware fysieke arbeid of zware lasten tillen.
De kans op ontwikkelen van een littekenbreuk vergroot ook indien bij een ingreep in de buik een slechte wondheling plaats vindt door bloeding, infectie of slechte algemene toestand.
Eens er een breuk is wordt deze met de tijd groter. De buikorganen ( darmen, vetschort, blaas ) kunnen door de breukpoort in de breukzak terechtkomen en daar klachten geven.
De klachten zijn uiteenlopend gaande van branderigheid en ongemakken tot hevige pijn, misselijkheid en braken.

In het laatste geval is er sprake van inklemmen en dient U met spoed Uw arts te raadplegen.
Bij inklemmen kan de bloedtoevoer naar het orgaan afgesneden worden en het orgaan afsterven. De doorgang van de stoelgang kan geblokkeerd worden ( obstructie ).
Een dringende operatie is noodzakelijk. De diagnose wordt in de eerste plaats gesteld bij klinisch onderzoek.
We zien en voelen een uitstulping thv het litteken. De inhoud ervan kan al dan niet teruggeduwd worden in de buik.
Soms kan men ook duidelijk de randen van de breukpoort voelen. Soms is een bijkomend onderzoek met echografie of CT nuttig.
Een littekenbreuk kan enkel chirurgisch hersteld worden. Meestal betreft het grote defecten en is de ingreep relatief zwaar.
Soms is het operatief risico te groot en kan worden afgezien van een heelkundig herstel.
Een breukband of corset kan dan wat verlichting brengen, maar zal zeker niet voorkomen dat de breuk groter wordt.

Er bestaan verschillende technieken om een littekenbreuk te herstellen.
We beperken ons tot die technieken die wij frequent in ons ziekenhuis uitvoeren.

U dient nuchter te zijn voor de ingreep.
- Medicatiegebruik en allergieën ( pleisters, antibiotica, jodium ) dienen gemeld te worden.
- Juwelen of sieraden dienen verwijderd te worden.
- De buik wordt geschoren van schaambeen tot de tepels en de plaats van de ingreep moet goed zuiver zijn.

Open littekenbreukherstel:
Algemene anesthesie.
- Het litteken wordt hernomen. De breukzak wordt volledig vrijgemaakt en de inhoud geledigd en gecontroleerd op vergroeiingen of defecten.
  Een groot net uit Polypropyleen wordt tussen de spierlaag en het buikvlies geplaatst ter versteviging.
  Je kan het vergelijken met het traliewerk in gewapend beton. De huidige netten worden perfect getolereerd, zijn veilig en verdragen goed infecties.
  De buikwand wordt gesloten over het net.
- Soms is het nodig om ( duurdere ) netten te gebruiken die bedekt zijn met een speciale laag indien men het risico loopt dat darmen in rechtstreeks contact komen met het net ( risico op vergroeiingen, ingroei in darmen en fistels ) .
- Complicaties ( relatief frequent! ): bloedingen ( haematoom ), vochtophoping ( seroom ), wondinfectie,
  afsterven van huid thv de soms flinterdunne huid over de breukzak, pijn, nieuwe littekenbreuk ( de buikwand scheurt verder boven of onder het net ),
  Hart- en longproblemen bij slechte algemene toestand of herstel van grote defecten.

Laparoscopisch littekenbreukherstel:
Algemene anesthesie.
- Benadering van de breuk langs " achteren " of vanuit de buikholte.
- In de flank worden drie sneetjes aangebracht ( één voor de camera en twee werkkanalen ).
  De breukzak wordt geledigd en vergroeiingen losgemaakt. De breukpoort wordt ruim afgedekt met een speciaal ( duurder ) gelaagd net.
  Het net wordt aan de buikwand bevestigd met oplosbare krammetjes.
- Wij verkiezen deze techniek bij eerder kleine breukpoorten.
- De complicaties zijn de zelfde als bij de open techniek. Toch zien we beduidend minder wondinfecties.

U blijft minstens één nacht in het ziekenhuis, meestal langer.
- Pijnstilling is belangrijk: Paracetamol, ontstekingsremmers en Morfine preparaten zo nodig.
- Meestal raden we aan een buikband te dragen ter ondersteuning en om de weefsels goed aan te drukken ( vermindert de kans op vochtophoping ) gedurende de eerste weken na de operatie.
- Spuitjes tegen flebitis worden best niet in de buik geplaatst maar wel in de bovenbenen bijvoorbeeld.
- De eerste zes weken mag U geen zware lasten tillen of zware arbeid verrichten.
  Wandelen en trappen lopen is geen probleem. Na tien dagen is het net in principe volledig ingegroeid.
- Het is raadzaam om de wonde regelmatig te laten controleren door Uw huisarts.
  U komt op controle op onze raadpleging vier weken na de ingreep.
  Aarzel niet om ons vroeger te contacteren bij problemen of bij twijfel.

Druk op onderstaande foto om deze groter te maken